De Finse uitgever Sanoma stapt uit tv-zender SBS. Maar verkoop van de resterende activiteiten in Nederland is niet aan de orde.

Dat stelt topvrouw Susan Duinhoven van Sanoma maandagmorgen in de toelichting op de voorgenomen afstoting van het belang van Sanoma in tv-zender SBS, zo meldt finanzen.nl. “Dit soort geruchten zullen altijd rondgaan na zo’n verkoop. Maar we zijn volledig toegewijd aan onze Nederlandse business.”

TV-zender SBS komt volledig in handen van mediabedrijf Talpa van John de Mol.

Sanoma blijft onder meer eigenaar van de Nederlandse tijdschriften Libelle en Donald Duck en van nieuwssite NU.nl. Het bedrijf wil zich voortaan richten op zijn onderdelen die een leidende positie in hun markt hebben of kunnen krijgen.

Duinhoven: “In Nederland hebben we een aantal zeer sterke mediamerken. Daar zien we goede kansen voor, bijvoorbeeld op het gebied van online video. Met Linda TV en Libelle TV zijn we al zeer actief met content van hoge kwaliteit.”

Sanoma neemt het belang van Talpa in Veronica Uitgeverij over, waarmee het zijn positie bij de tv-gidsen versterkt.

De overname van SBS moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders. Sanoma en Talpa verwachten de deal in het derde kwartaal af te kunnen ronden.

De Mol krijgt SBS volledig in handen

Media-ondernemer John de Mol wordt via zijn bedrijf Talpa voor 237 miljoen euro volledig eigenaar van SBS6, Veronica, Net5 en SBS9.

Talpa en Sanoma kochten SBS in 2011 voor ruim 1 miljard euro. Talpa verwierf toen een minderheidsbelang van 33 procent, Sanoma kreeg de rest.

De Mol krijgt de overige 67 procent nu dus in handen voor pakweg een derde van wat SBS in 2011 waard was: een teken dat de winstgevendheid van de tv-zender de afgelopen jaren fors achteruit is gegaan.

De Mol omschreef de overname als een belangrijke stap ,,op weg naar een nieuw Nederlands multimediabedrijf''. Met Talpa is hij al eigenaar van radiozenders als Radio 538, Veronica en Sky Radio.

Daarnaast is hij nog altijd in een overnamestrijd rond Telegraaf Media Groep verwikkeld. Daar staat hij echter een stuk minder sterk tegenover grootaandeelhouders Van Puijenbroek en het Belgische krantenbedrijf Mediahuis, dat ook eigenaar is van NRC Media.